Laten we eerlijk zijn, het opzetten van nieuwe social media kanalen is helemaal niet leuk. Eerst beginnen zonder volgers en dan die traag groeiende fan base…
Hoe dan ook, iedere (freelance) social media manager binnen de muziekindustrie krijgt vroeg of laat met deze uitdaging te maken. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat de socials van (nieuwe) artiesten toch gaan groeien? Lees deze tips voor een vliegende start!
Regelmatig posten
Consistentie en kwaliteit is een enorme must have voor elk social kanaal dat wil groeien. Daarom is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je een bepaalde hoeveelheid content kunt produceren voordat je serieus aan de slag gaat met een social media strategie. Consistentie betekent overigens niet dat je iedere dag iets moet posten, maar het betekent wel dat je dagelijks in contact met blijven met de fans. De beste manier om de hype rond een artiest te killen is door te weinig content te hebben na een succesvolle campagne.
Om regelmatig te posten is het belangrijk om een plan te maken. Zorg ervoor dat je artiest genoeg muziek heeft en dat er voldoende foto’s beschikbaar zijn die nog niet eerder geplaatst zijn. Maak ook een lijstje met originele ideeën voor posts voor als je even geen nieuwe content hebt.
Blijf in contact met de fans
Antwoord geven op iedere comment die fans achterlaten kan een beetje vermoeiend worden, maar het zijn dit soort kleine dingen die het verschil maken voor de mensen die je volgen. Uiteraard werkt deze strategie maar tijdelijk; na een tijdje wordt het afgezaagd. Mensen gaan een artist volgen omdat ze een bepaalde connectie met ze voelen, en door middel van social media kan deze connectie sterker worden. Je maakt het verschil door stories te reposten, comments te liken en te antwoorden op hun (prive) berichten.
Er is maar 1 kans voor een eerste indruk
Als iemand jouw artiest ontdekt op social media, kun je ervan uitgaan dat hij het profiel gaat bekijken en de laatste posts gaat checken. Zorg er dus voor dat ook het profiel er netjes bij staat. Een interessante timeline trekt de aandacht van nieuwe volgers, dus check regelmatig even of alles nog klopt.
Sluit strategische partnerships
Op social media kun je genoeg mensen vinden die je kunnen helpen met het groeien van je accounts. Zoek naar andere artiesten met een grotere following or naar merken die jou onder de aandacht kunnen brengen van hun volgers. Denk er dus goed over na hoe jouw artiest waardevol kan zijn voor grotere accounts in ruil voor promo.
Verspil geen geld aan advertenties
Ja, adverteren werkt natuurlijk wel. Maar het is heel makkelijk om een smak geld uit te geven zonder echte resultaten te zien. Zorg er dus voor dat je weet wat je doet voordat je geld uitgeeft aan ad campagnes. En blijf up to date, want de advertentiemogelijkheden veranderen constant en dan loop je alsnog achter de feiten aan.